Unngå stress før jul

Det nærmer seg jul og da øker stressnivået hos mange. I tillegg til den vanlige tidsklemma skal det nå også være tid til å bake julekaker, kjøpe julegaver, pynte hus, gå på juleavslutninger og få med seg en julekonsert, være med på julebord og kanskje mye mer.

Travel hverdag

De fleste vet hvor viktig det er med bevegelse, fysisk aktivitet og trening og at det gir stor helsegevinst å være aktiv hver dag. Dessverre er det mange som er for travle og stresset til å prioritere trening og hverdagsaktivitet.

Å komme sliten hjem fra jobb og skulle få middagen klar i løpet av kort tid bidrar ofte til at dørstokkmila blir uoverskuelig høy for å prioritere egentid og trening. Det blir så lett å finne unnskyldninger får å la være å trene eller gå tur.

2015-11-15 13.44.51
Ta deg tid til å gå en tur og finn roen ved sjøen

Gjør det enkelt

Hva skal til for at du prioriterer trening eller en tur ut? Det handler om å ikke gjøre det alt for vanskelig for deg selv å gjennomføre noe fysisk. Det er ikke nødvendigvis hard trening og lange løpeturer som gir deg den beste gevinsten.

For hva er det du trenger og hva er det du liker? For at du skal komme deg over dørstokken og ut av døra, er det viktig at du velger å gjøre det du liker og som gir deg en positiv følelse. Nesten enhver form for trening og fysisk aktivitet kan fungere som stressavlastning. Bare litt trening og aktivitet kan gjøre mye for å redusere stressnivået ditt og få deg i bedre humør. Spesielt hvis du trener eller er aktiv ute i naturen.

Bilde1
Fantastisk å komme seg ut på skitur om vinteren for å lade batteriene

 

Direkte helsefordeler med trening og fysisk aktivitet:

  • Det øker endorfinnivået i kroppen din

Endorfiner utløser velbehag og nytelse. Lite endorfiner gjør at du lettere tar til tårene og blir mer sårbar. Endorfiner er et av mange signalstoffer som er kroppens kjemiske budbringere. Fysisk aktivitet bidrar til å øke produksjonen av endorfiner i hjernen. Denne følelsen kalles ofte «runner’s high», men du trenger ikke løpe langt eller fort for å få den følelsen. En gåtur i naturen kan gi den samme følelsen.

  • Det er meditasjon i bevegelse

Når du er i bevegelse, enten du løper, går, svømmer eller trener på helsestudio vil du ofte oppleve at fokuset på kroppsbevegelsene gjør at du glemmer dagens problemer og frustrasjoner. Når du trener eller er fysisk aktiv regelmessig vil du kunne oppleve et lavere frustrasjonsnivå og en bedre håndtering av problemer. Det gir deg energi og optimisme som også vil kunne hjelpe deg til å bli rolig og mer konsentrert i alt du gjør.

  • Det bedrer humøret

Regelmessig trening kan øke selvtilliten og redusere symptomer som ligner på mild depresjon og angst. Trening kan også bedre søvnen, som oftest blir forstyrret av stress, angst og uro. Trening gir lettere adgang for aminosyren tryptofan inn i hjernen, slik at du kan gå smilende ut av dusjen etter en treningsøkt. I hjernen blir tryptofan til serotonin som gjør at du kan kjenne på mer glede og positiv tankekraft. Lite serotonin kan gjøre deg negativ, irritabel, bekymret og søvnløs.

  • Gå før du løper

Bygg opp din kondisjon gradvis. Det er viktig at du starter på ditt eget nivå der du er idag, ellers kan du fort gå på en smell og miste motivasjonen. Blir du for entusiastisk og legger ut for hardt kan det også føre til skader. Hvis det er lenge siden du har trent bør du starte på moderat nivå og deretter øke aktivitetsnivået i takt med at formen din blir bedre. Hvis du ønsker å bli en løper, men aldri har løpt så mye før eller det er lenge siden du løp, bør du starte med å gå noe av strekningen. Det kan være lurt å kjenne litt på hvordan det føles i knær, ankler og hofte underveis. Lytt til kroppens signaler og unngå skader eller dalende motivasjon.

  • Ta kontakt med legen din

Hvis du ikke har trent på en stund og er i lite aktivitet i hverdagen kan det være lurt å kontakte legen for en helsesjekk før du setter i gang med treningen.

  • Gjør det DU LIKER

For å komme over dørstokkmila og holde motivasjonen oppe er det viktig at du velger den form for aktivitet eller trening som du liker og som passer for deg. Nesten enhver form for trening eller bevegelse kan øke din kondisjon samtidig som det reduserer stress f.eks. turgåing, løping, sykling, yoga, styrketrening, bootcamp og svømming.

  • Prioriter trening

For å oppnå helsegevinstene er det viktig å sette av tid til trening eller fysisk aktivitet hver dag hele uken, slik at det blir en rutine på lik linje med at du går på do og pusser tenner morgen og kveld. Det kan hende at du er nødt til å variere tidspunktet du trener og hvor lenge du trener ut i fra hvordan det ellers passer med jobb og familie. Kanskje får du til å trene før jobb en dag, etter jobb en annen dag eller om kvelden når barna har lagt seg. Planlegg ukens treningsøkter/turer i helgen og sett av tid i kalenderen!

2015-11-15 14.40.40
Nydelig å komme seg ut om høsten når sola skinner og fargene er fantastiske

Kom deg ut på tur, tren ute – det gir god mental balanse og er bra for kroppen!

 

Kilde: Mayo Clinic

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.